Sonja Younesi Arghdeh – bikinifitness og familieliv.

Sonja er tobarnsmor, driver eget pt-firma samt jobber deltid på et rehabiliteringssenter og viser at det er fullt mulig å kombinere dette med å konkurrere fremgangsrikt i bikinifitness. Her får vi vite hvordan hun får alle bitene til å falle på plass.

Navn: Sonja Younesi Arghdeh
Alder: 29
Høyde: 159 cm
Vekt On/Off: on:48kg off 55kg
Bosted: Hole, viken
Yrke: Helsefagarbeider og selvstendig PT
Klubb: Team Fit2gether
Instagram: @sonja.y.a
Sponsor: Tights.no og Njie propud
Meritter:

  • 3 pl. Sandefjord Open 2019
  • 5 pl. Oslo GP 2019
  • 3 pl. NM 2020

Hvem er Sonja – fortell litt om deg selv for de som ikke kjenner deg fra før av?

Jeg heter Sonja, 29 år gammel og 2 barns mor. Jeg er født og oppvokst i Norge, Bærum
mesteparten av livet og har bakgrunn/foreldre fra Iran. Jeg jobber fast 60% natt på et
rehabiliteringssenter med traume pasienter i alle aldere.
På dagtid jobber jeg som selvstendig PT og driver firmaet lettogtung.no.
Utenom arbeidslivet er jeg mamma til 2 jenter på 2 og 4 år, og samboer med pappan til
barna. Han har dessverre blitt rammet av sykdom, noe som påvirker og medfører til en litt
annen hverdag enn andres, men hverdagen innebærer daglige rutiner på lik linje som andre.
Fritiden disponeres til familietid og trening for det meste samt vi bruker mye tid ute i skog og natur.

Hva er din treningsbakgrunn og hvor lenge har du trent med vekter?

Jeg startet å trene i 2017, samme tid som jeg ble gravid med nr 2 – 9 måneder etter første
fødsel. Jeg fikk ikke lov å trene etter 5te måned og startet fullt fra februar 2018.
Husker lille var 3 uker gammel første gang jeg var tilbake på trening. Hun var en kjempe snill
baby som tillot meg å trene hver dag, hvor hun satt i barnestolen eller om morten på senteret
bar henne rundt 1 times tid. Jeg kjente større og større glede med vekt treningen og ønsket
å drive på enda mer.
Så i slutten av 2018 startet jeg som spinning instruktør, som utviklet seg i 2019 til i bli ATC,
Tabata styrke og spinning instruktør. Jeg husker jeg følte meg heldig som hadde 2 barn som
sov til 07.00/07.30 på morgenen. Jeg startet så med morgen spinning 0615, siden jobben
var rett ved der jeg bodde så kunne jeg ha morgentimer, få trent selv, rekke å dra hjem til å
vekke unger, stelle å få dem i barnehagen og komme seg tilbake på jobb eller trening. Jeg
syntes det var Morro å ha oppimot 7-8 gruppetimer i uken, både styrke og kondisjon.
Plutselig innså jeg at jeg kunne være oppi 10 økter på 5- 6 dager i uken. Og med så mye
trening og selvfølgelig tilstrekkelig med mat så kom også resultater raskt, så smaken gikk fra
null trening til veldig mye trening.

Når kom lysten å ville stå på en scene, og hva var det som fikk deg til å ville konkurrere? 

Utfordringen om å mestre noe jeg tenkte var umulig. Å gå fra ingenting til å kunne bli så god
at man kan gå på scenen. Husker før jeg begynte å trene selv så tenkte jeg herlighet,
hvordan klarer folk å trene på et slikt nivå og ha et så stright kosthold, dette er jo disiplin i en
annen klasse. Kjente motivasjonen om å mestre dette ble enormt og tenkte Go for it!

Jeg vet at første gangen du konkurrerte så var det ikke så lenge etter at du hadde blitt mor
for andre gang. Fortell litt om hvordan man går fra å være gravid til å stå på en scene i en
fitnesskonkurranse?

Etter å ha trent beinhardt siden yngstemann var født nesten og resultatene begynte å
komme, tenkte jeg i november 2018, er det mulig å stille i bikini Fitness litt over 1 år etter 2
fødsler, altså gravid 2015/2016 så 2017/2018 og bli scene klar i 2019? Hvordan blir
utfordringen. Jeg har alltid fasinert meg over bodybuilding/generelt bygging i alle klasser. Å
kunne bygge et anatomisk kart nesten, av menneske med riktig trening og kosthold – helt
fantastisk. Sporten er jo en kunst spør du meg.
Utfordringen må være enorm tenkte jeg, hverdagen var jo hektisk fra før av med 2 små barn,
full jobb, trening på et høyt nivå, diett og familielivet. Heldigvis var energien godt på plass og
jeg drives av utfordringer. Jeg snakket med min tvillingbror som drev med mye styrke trening
på den tiden om hvor veien går videre siden han hadde mer kjennskap til Fitness miljøet enn
meg. Jeg startet i et team og ble coachet på mat og trening. kasta meg utfor diett og
oppkjøring. Da i april 2019 klarte jeg heldigvis å komme i god nok form til 2 finale plasser (3
og 5) på Sandefjord open og Oslo Gp.

Du tok en respektabel tredjeplass i en tøff lineup i årets NM med en klart forbedret fysikk så
hvordan ser ditt treningsopplegg ut?

Jeg trener alltid 2 grupper pr økt. Mye fokus på å få bygd Xshape. Trener tyngre enn noen
gang, mer fokusert og målrettet trening.
Hvor lang var oppkjøringen til NM og hvordan er det å gå på diett med to små barn i hus?
Startet oppkjøringen 5 nov 2019 for å stille i april 2020 men siden Coronaen stengte ned
norge 3 uker før konk ble det en «diett pause» fra mars til august, dvs ligge litt i overskudd
men spise rent. Og full plan frem til NM som var nå i november.
Det er jo en utfordring med barn og diett. En fitnessdiett er såpass målrettet at fokuset blir
stort rundt en selv, og sitt matfokus. For min del må jeg alltid være tilgjengelig for frokoster,
luncher, middager samt snaks og baketid.
Selv om jeg velger å være på diett så er det et valg jeg tar for meg selv men jeg gjør alt i min
makt for å normalisere hverdagen til barna med å lage opp gode helge frokoster, bake med
dem, gi dem overraskelser og matglede.
Heldigvis har jeg barn som spiser nesten alt. Og dette er jo en del som driver meg, å kunne
mestre å gi dem hva enn de ønsker fra kjøkkenet og å være så mentalt til stede at man ikke
føler behovet om å smake eller helle nedpå kun fordi man selv har lagd det.
Å være en mamma og trives på diett samtidig.

Hvordan ser ditt kosthold ut? Noen store forskjeller offseason vs onseason?

Jeg er opptatt av næringsrik og sunn mat, det går i mye frukt og grønt her, ren mat.
Jeg må selvfølgelig tilrettelegge meg som mor på offseason, det blir mye mat som blir lagd
fra bunn her, trives best å bake egne bunner til pizza evt eller bake egne brød.
Matglede og god mat er jo kjempeviktig i en hverdag og framfor å kun kjøpe raske løsninger
og prosessert mat, bruker jeg heller litt ekstra tid av fritiden til å lage maten fra bunn slik at
næringsinnholdet endres/økes, fra junk til sunnhet er mulig det og ja det går en rask løsning
her å i ny og ne med en hektisk hverdag, men prøver så godt det lar seg gjøre å lage opp
selv.
Prøver å holde meg på en normal og stabil «høy vekt» for å bygge uten at det skal bli for
mye å ta av når sesongen starter.

Noen spesielle fokusområder du skal jobbe ekstra med fremover?

Jeg tenker at denne sesongen, med mye mer erfaring skal fokuset på offseason være noe
annet enn tidligere. Ønsker å ha et høyt fokus på overkropp, bygge og kunne prøve å bulke
litt mer enn tidligere.

Har du satt deg noen spesielle mål og når skal du konkurrere igjen?

Målet per i dag er å bygge på seg mer masse, fokusere på X-shape.
Jeg syns diettlivet og oppkjøringer er kjempe morro, herlig å samle teamet og virkelig kjenne
på den gira følelsen man får når alle damene står og poserer, heier hverandre frem og man
har en coach som følger opp hver bit på veien så kunne gjerne kjørt på nytt igjen men
ønsker å gi meg selv ca 1 år for å bygge opp et bedre resultat enn hva jeg kom med på NM.

Del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Epost

Del:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email