Curl for høyest mulig aktivering av biceps

En veldig liten detalj du kanskje ikke har tenkt på før kan ta treningen av dine biceps til nye høyder.

 

 

Biceps har flere funksjoner annet å bøye i albuen

Funksjonen til biceps er ikke bare ren albuefleksjon (bøy). Den gjør også supinasjon (vridning) av underarmen sammen med blant annet m. supinator. Det er derfor man normalt sett har et supinert grep (underhåndsgrep) når biceps skal trenes. Eventuelt starter man i et semi-pronert grep (nøytralt) og supinerer på vei oppover. Har du noen gang tenkt på hvordan du holder hantlene når du gjør bicepscurls? Det kan være av betydning for effekten på muskulaturen og spesielt dersom du trener for hypertrofi.

Et normalt grep foregår ved at hånden plasseres på midten av hantelen. En liten grepsjustering er alt som skal til for å gjøre forskjellen. Holder du nemlig hånden din helt ytterst til siden på hantelen slik bildet viser vil biceps aktiveres bedre.

Hvorfor? Fordi en større del av vektbelastningen vil jobbe mot supinasjonen og du må derfor anstrenge deg mer for å gjennomføre denne bevegelsen.

Give it a try!

Les også om hva som er riktig og hva som er dårlig teknikk ved bicepstrening!


Saken er hentet i fra AFPT

Del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Epost

Del:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email