Disiplin – slik unngår du et liv med anger

Mange mennesker får negative følelser når de hører ordet disiplin.

Følelsen av å være kontrollert, blir fortalt hva du skal gjøre, begrenset, og fanget. Og det er jo helt rett. Når vi vokste opp, var vi alle nødt til å forholde oss til foreldre og lærere som prøvde å få oss til å gjøre ting vi ikke ønsket å gjøre.

I dette perspektiv, er disiplin på en måte negativt.

Hva med SELVdisiplin?

Siden du disiplinerer deg selv, et valg du gjør, forandres  definisjonen. Det gikk fra at andre får deg til å gjøre ting du ikke ønsker å gjøre for øyeblikket, til å få deg selv til å gjøre ting du kanskje ikke ønsker å gjøre for øyeblikket.
Forskjellen er at selvdisiplin er et valg du selv har besluttet å gjøre for å forbedre deg selv på noen måte, eller or å bare få noe gjort.

Hva er selvdisiplin?

Enkelt forklart: Få deg selv til å gjøre de tingene du trenger  å gjøre når du trenger å gjøre de, om du føler for det eller ikke.

Belønningen

Det finnes tonnevis av belønning for å ha selvdisiplin og det innlysende er at du får flere ting gjort. Det gir også følelsen av tilfredshet og stolthet over resultatet.
Tenk deg å være i en posisjon hvor de fleste av dine mål er nådd. For en følelse det vil være!

Trolig den største belønningen likevel… ikke å ha den følelsen av anger.

Det finnes et ordtak:

«Vi må alle lider fra en av to smerter: smerten av disiplin eller smerten av anger. Forskjellen er at disiplin veier gram mens anger veier flere tonn «.

Anger

Følelsen av anger og tanker som «jeg skulle ha» er noen av de tingene i livet som er vanskelige å komme over. Selv et stygt samlivsbrudd vil leges over tid. Men angrer, de kan vare hele livet.
Du vil alltid sitte igjen med spørsmålet, «hvis jeg bare».
Det er en følelse ingen ønsker å ha. Hvis det er tilfelle, bør ikke alle ha selvdisiplin til å gjøre det som er nødvendig for å oppnå sine mål?

Utfordringen

Dessverre, det er en ting som heter øyeblikkelig tilfredstillelse og utsettelse. Vi gjør ikke de tingene vi vet vi burde gjøre når vi trenger å gjøre det, fordi å IKKE gjøre det er mer behagelig der og da, så vi bare utsetter det. Psykologer sier vi gjør ting for en av to grunner: For å få glede eller å unngå smerte. Grunnen til at vi ikke klarer å fullføre det vi trenger å gjøre er at vi ser på den kortsiktige gleden av å ikke gjøre det eller kortsiktige smerten avå gjøre det.

Hvis du ønsker å disiplinere deg selv til å trene hver dag, ville målet være å få deg til å gjøre det lenge nok for at det skal bli en vane, men inntil da må du fokusere på den langsiktige gevinsten av å gjøre det heller enn å se på de kortsiktige fordelene eller smerte unngåelse du kanskje har kommet frem til for å «overtale» deg selv til ikke å gjennomføre.

Del:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Epost
NYHETSBREV

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter