Gode, gamle Tran – Den beste kilden til omega-3?

Gode, gamle Tran – Den beste kilden til omega-3?

Omega-3 tilskudd er svært populært om dagen, med god grunn (1-4), og det er utvilsomt de mange kapsel-tilskuddene som selger best, men hva med gode, gamle tranoljen?

Hva er omega-3-fettsyrer?

Omega-3-fettsyrer er en type umettede fettsyrer som er essensielle for kroppens funksjon og helse. De to viktigste typene omega-3-fettsyrer som finnes i maten vi spiser, er eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA). Disse fettsyrene er nødvendige for flere vitale prosesser i kroppen, inkludert:

  1. Hjertehelse: Omega-3-fettsyrer bidrar til å senke nivåene av triglyserider i blodet, redusere risikoen for blodpropp og stabilisere hjerteslag. De kan også redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.
  2. Hjernefunksjon: DHA utgjør en betydelig del av hjernen, spesielt i hjernebarken, netthinnen og synsnerven. Det er viktig for optimal hjernefunksjon og synsutvikling.
  3. Betennelsesdempende effekter: Omega-3-fettsyrer har vist seg å ha antiinflammatoriske egenskaper, som kan bidra til å redusere risikoen for kroniske betennelsesrelaterte tilstander som leddgikt og betennelsessykdommer i tarmen.
  4. Gunstig for graviditet og spedbarns utvikling: Omega-3-fettsyrer, spesielt DHA, er avgjørende for riktig utvikling av fosterets nervesystem, hjernen og øynene under graviditet. De fortsetter å være viktige for spedbarns utvikling etter fødselen.

Tran er et eget navn vi har for torskeleverolje, som ble populært her i landet etter at apotekeren Peter Möller i 1854 innført en ny, revolusjerende metode for å produsere tran, som resulterte i at vi fikk skilt oljen fra resten av leveren på en måte som drastisk forbedret smaken av tranoljen (5).

Tran er som kjent en fantastisk kilde til omega-3, men det er også en god kilde til A-vitamin, E-vitamin, og ikke minst D-vitamin, som svært mange får for lite av (6).

Det finnes riktignok mange gode kosttilskudd der ute som gir deg deg mer eller mindre de samme næringsstoffene som tran, inkludert flere relativt nye og mer ‘eksklusive’ varianter som f. eks olje fra krill og sel, men det er etter min mening ikke nok forskning til å kunne si at disse er betydelig bedre enn den gode gamle tranoljen – som vi vet fungerer! (7) En kritisk faktor blir da prisen, og her knuser tranoljen konkurrentene, se bare på disse priseksemplene (8-10):

Hva er best: Kapsler eller flytende tran?

Det viktigste er mengden omega-3, og at produsenten har renser oljen godt, sier ekspert.

Det er viktig at vi får i oss nok omega-3. Tran er en svært god kilde til disse fettsyrene, men med mange valgmuligheter i butikkene kan det være vanskelig å vite hva som er nok – holder det å spise mye fisk, eller trenger vi tilskudd? Og hva er egentlig forskjellen på tran-tilskuddene som finnes?

  • Möller’s Tran: ca 120 kr for 500 ml = 120 g omega-3 = 0,8 kr/g/omega-3.
  • Arctic Omega-3 Selolje: 100 kr for 200 ml = 44 g omega-3 = 2,3 kr/g/omega-3.
  • Möller`s Dobbel: ca 100 kr 112 kapsler á 0,35 g omega-3 = 39 g omega-3 = ca 2,6 kr/g/omega-3.
  • Arctic Omega-3 Selolje i kapsler: 149 kr for 120 kapsler á 0,12 g omega-3 = 14 g omega-3 = 9,1 kr/g/omega-3.
  • Nordic Krillolje: 350 kr for 60 kapsler á 0,26 g omega-3 = 16 g omega-3 = 21,9 kr/g/omega-3.

Som dere kan se er Möller’s Tran uslåelig i denne prissammenligningen, og det er uten å ta de ekstra A, E og D-vitaminene med i betraktning. Nordic Krillolje er hele 27 ganger så dyrt som Möllers tran, mens Möller`s Dobbel (tran i kapselform) er 3,25 ganger dyrere, og Actic Selolje 2,9 ganger så dyrt. Actic Selolje i kapsler er 11 ganger dyrere enn Möller’s Tran og 3,5 ganger dyrere enn Möllers Dobbel. Det skal også nevnes at det nå finnes tran fra andre merker som er enda billigere enn merkevaret Möller’s.

Tran – Den beste kilden til omega 3

Hva sier forskning om helseeffekter av omega-3-fettsyrer?

Man har forsket på helseeffekter av marine omega-3-fettsyrer på en rekke ulike områder. På mange områder finnes det motstridende studier, hvor man i noen studier observerer helseeffekter og i andre ikke. Dette betyr ikke nødvendigvis at omega-3-fettsyrer ikke har positive effekter på kroppen, men det betyr at det trengs flere studier for å bekrefte eller avkrefte. Her er noen av de viktigste områdene man har sett på.

Hjerte/kar

Omega-3-fettsyrer påvirker flere ulike faktorer i hjerte/kar-systemet, blant annet hjerterytme, triglyserider/fettstoffer i blodet, blodtrykk og prosesser knyttet til aterosklerose/trombedannelse. Det har derfor lenge vært tenkt at økt inntak av omega-3-fettsyrer kan ha en forebyggende effekt mot hjerte- og karsykdommer. Studier tyder på at kosthold rikt på fet fisk beskytter hjertet, dels fordi det er en god kilde til omega-3-fettsyrer, vitamin D, selen, jod og andre viktige næringsstoffer som kroppen trenger.

Siden inntak av fet fisk er regnet som gunstig for hjertet ville det vært logisk at tran og omega-3-tilskudd også er det. Tidlige studier tydet på at tilskudd kunne ha en forebyggende effekt mot hjertesykdommer. Det finnes studier fra siste årene som ikke har klart å påvise dette. Rådet fra norske helsemyndigheter er fremdeles at inntak av omega-3-fettsyrer, enten fra matvarer, tran eller rene omega-3-tilskudd, reduserer risiko for død som følge av hjertesykdom.

Ledd

En studie i 2013 viste at middelaldrende kvinner som spiste fet fisk jevnlig hadde redusert risiko for å utvikle leddgikt, men det er ikke sikkert at denne effekten kan tilskrives omega-3-fettsyrer eller andre faktorer. Ellers har man sett i en studie at tran kan bidra til mindre morgenstivhet og redusere antall ømme og hovne ledd, men andre studier har ikke påvist denne effekten.

Hjerne

Omega-3-fettsyrer, spesielt DHA, er viktig under graviditeten, spesielt i 3. trimester, og de første leveårene til barnet for å sikre normal utvikling av hjerne-, nerve- og synsfunksjon. Gravide anbefales derfor å spise fet fisk. Dersom man heller ønsker å ta et tilskudd med omega-3-fettsyrer under svangerskapet er det anbefalt at man får i seg omega-3-fettsyrer som tilsvarer 200 mg DHA per dag.

Det har blitt gjort studier på inntak av tran og sykdommer som demens og schizofreni, med blandede resultater. Lengre studier trengs for å påvise eller avkrefte om det foreligger noen forebyggende effekt.

Tran – Den beste kilden til omega-3

Referanser:

  • 1) Essential fatty acids in health and chronic disease – Pubmed
  • 2) Omega-3 fatty acids in inflammation and autoimmune diseases – Pubmed
  • 3) Noreen EE et al. Effects of supplemental fish oil on resting metabolic rate, body composition, and salivary cortisol in healthy adults. J Int Soc Sports Nutr. 2010 Oct 8;7:31. Pubmed.
  • 4) Collins MA, et al. Effect of race and musculoskeletal development on the accuracy of air plethysmography. Med Sci Sports Exerc. 2004 Jun;36(6):1070-7. [Medline]
  • 5) Möller?s Tran: Historie.
  • 6) Prevalence and Associations of 25-Hydroxyvitamin D Deficiency in US Children: NHANES 2001-2004 – Pubmed.
  • 7) Möller’s Tran: Dokumentasjon.
  • 8) DinSide: Tid for Tran.
  • 9) Krillolje.no.
  • 10) Selolje.no.
Stikkord:

Del:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Epost
NYHETSBREV

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter