WEB-TV: Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

I løpet av mine snart femten år som videoreporter for iform.no så tror jeg aldri at jeg har sett noen trene mer intensivt enn Marius Osmundsen. Han definerer hva jeg mener er hardcore trening.

Navn: Marius Osmundsen
Alder: 32
Høyde: 178
Vekt (on/off): 92-93/100-104
Bosted: Oslo
Sivilstand: Samboer (Jennie <3)
Instagram: marius_the_pikachu
Meritter: 

  • 1 plass Classic Physique, Ben Weider Classic 2019
  • 2 plass Classic Physique, Nordic Pro 2019
  • 8 plass Classic Physique, Olympia Amateur Spain 2018
  • 1 plass Bodybuilding -100 kg, NM 2016

Her kan du se vår første reportasje med Marius.

Du skulle jo egentlig ha konkurrert i våres, men pga covid-19 måtte du, som så mange andre
avbryte oppkjøringen rett før konkurransen. Hvordan var den følelsen og hvordan taklet du det?

Jeg hadde vært på en hard diett i over 3 måneder og var bare 14 dager ifra konkurransen som skulle holdes i England, før «Conrad-19» kom. Jeg som sikkert mange andre mistet jo jobben da, men fant en ny ganske fort, så det var mye å få slengt i trynet på kort tid. Men jeg har blitt ganske vant til å få noen uventede slag i trynet opp igjennom livet mitt, så noen ganger må jeg nesten bare le av hendelser som skjer meg. Man må bare ta livet som en utfordring og aldri gi seg. Men jo, jeg var veldig skuffet selvsagt. Men jeg tenkte ganske fort at okey vi tar det til neste år, så jeg kommer bare til å fortsette med å trene, spise, sove og være dedikert videre mot mitt mål.

Og på tal om covid-19 – fikk du trent i perioden som alle treningssentrene var stengt?

Fikk trent de første 6 ukene ute i Oslo i en treningspark på Thune der det var litt utstyr som jeg kunne løfte meg opp å ned med. Jeg fikk jo ikke trent bein i disse ukene. Men siden beina mine var vant til å bli knust på søndager så hadde jeg faktisk vondt i quadsene som om jeg skulle ha trent dem hver søndag i hele den 6 ukers perioden jeg trente ute, og ikke fikk trent bein. Så det var merkelig.
Beina var sikkert så overtrent at de hadde godt av litt ekstra hvile, de krympet ikke en cm engang i denne 6 ukers perioden. Men 6 uker etter Conrad-19 lockdown startet, så fikk jeg trent på et bedehus ute i Asker med en venn. Han og noen andre folk hadde kjøpt litt gym utstyr så det funket veldig bra å trene i guds hus. Så takk til Robert og Jesus for at jeg fikk trent.

Ut ifra hva jeg kan se har du hatt en produktiv off season og lagt på deg litt masse. Noen spesiell muskelgruppe som du har jobbet ekstra med eller har alt fått like mye oppmerksomhet?

Jeg jobber stort sett med helheten. Jeg gir de svakere muskel partene litt mer oppmerksomhet med forskjellige triks for å få dem opp. Jeg vet hvordan jeg skal se ut, jeg må bare knekke koden å gjøre det til en realitet. Men jeg vet at det viktigste for min fremgang denne siste tiden var at jeg måtte ta ufrivillig hvile, så det kan vi takke «Conrad-19» for. Hvile er undervurdert, så det tar jeg med meg videre inn i systemet mitt.

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Som jeg kommenterte sist jeg var med deg på trening så tror jeg aldri jeg har sett noen som trener mer intensivt enn deg. Fortell litt om din treningsfilosofi og hvordan du legger opp treningen?

Sånn jeg ser på trening min så tror jeg på det å trene hardt med lite pauser, samtidig variere mellom tunge og lette vekter og kjøre meg helt tom på økter på maks 45 minutter. Man må gi kroppen signaler for å gro og da bør man sjokke kroppen med å trene hardt utenfor komfort sonen. Man vil vokse både mentalt og fysisk hvis man klarer å kjenne på smerten noen sekunder ekstra. Men hvis pausene er for lange så kommer man aldri til det magiske stedet der man vil gro og det er stedet med ren smerte! Hvis jeg skulle trent bare tunge vekter krever det mer pauser og da føler jeg ikke at jeg har trent skikkelig hardt. Men da bør man ha litt høyere fettprosent enn meg ellers er det lett for å rive av noen muskler. (I’ve been there, done that). Men det er mange måter å gjøre det på og mange måter og ikke gjøre det på, så folk burde teste ut selv hva som funker for dem. Uten en god diett vil man ikke ha like stor fremgang med treningen. En veldig intens trening kombinert med en variert diett vil gi bedre restitusjon. Da klarer kroppen å innhente seg raskere til neste trening og det er også nøkkelen til vekst. For å ta målet ditt til neste nivå så må alle faktorer rundt deg stemme overens og harmonere. Mindre stress, god søvn og nok hvile og et sunt og variert kosthold er veldig viktige faktorer. Man må klare å beherske dette over lengre tid med fullt fokus og streng disiplin. Det er noe jeg jobber med hele tiden.

Du startet økten med å supersette legger og mage, gjør du det hver økt?

Fine legger gir kroppens helhet så mye penere linjer og former, så legger kan man nesten trene hver dag sies det. Og jeg er enig. Etter å ha trent de hver dag i en periode er det lurt å roe litt ned og trene de mindre, da vil de restituere bedre og gro enda mer. Magen kan trenes hver dag så det er heller ikke dumt å trene mye, og siden det er så kjedelig med mage så starter jeg treningen med det for å få det unnagjort.

Dine beste treningstips?

Man må ikke vær redd for å ha sin egen treningsfilosofi. Du lærer mye viktig ved å feile i livet. Ikke la egoet styre deg eller prøv og vær noe du ikke er, for det vil straffe seg før eller senere. Du vil bygge en sterk karakter hvis du kan være åpen og ærlig og bare være deg selv.
Du må bare ha troen på at det du gjør er riktig. Ikke ta inn for mye informasjon på en gang, for du kan så lett ende opp med å bli helt forvirret og miste hele fokuset. Eller gjøre noe veldig farlig og dumt. Det er så mye farlig informasjon («broscience») der ute på nettet. Mange av de later som de vet hva de snakker om fordi de er veldig overbevisende når de snakker. De har en karisma som utstråler at de vet hva de snakker om selv om de ikke gjør det. Se opp til de som er eldre og fortsatt er i god form. De som er friske og raske for alderen og heller ta lærdom fra dem.

Formen din er jo også noe som bør nevnes – rett og slett knallbra offseason form! Du føler ikke at det å holde formen så god gjør det mer vanskelig å legge på seg muskler?

Jo takk! Alle lever forskjellige liv og har ulik metabolisme. Noen sitter på ræva dagen lang og andre må slave rundt med tunge og fysisk aktive jobber og da sier det seg jo selv at de trenger forskjellig mengde kalorier. Så man må stille kaloriene etter hva man gjør og hvor mye man forbrenner igjennom dagen. Så ikke tro du kan følge dietten til for eksempel Ronnie Coleman eller andre kjente atleter og tro du at du da skal bli som dem. Jeg er ikke ute etter så mye mer muskelmasse, jeg fokuserer mer om dagen på symmetri. Jeg vet at med riktig symmetri vil man skape en illusjon om at man er større enn vekta tilsier. Jeg former og skulpturerer det jeg har av muskler til jeg har oppnådd den symmetrien og fysikken jeg har et bilde av i hodet. Jeg vil bygge kvalitets muskler av den massen jeg har og samtidig ha en god symmetri som kan ses på som kunst. Tingen med «dirty bulking» er at magen kan bli stor og stikke ut om man skal stappe i seg mat hele dagen lang og jeg vil ikke ha magen hengende med meg hvor hen jeg går. En hengende og stor mage ødelegger hele fysikken og det er et stort problem i bodybuilding. Jeg blir mer tungpustet når jeg blir for tung og sover dårlig da. Så sporten er ikke alltid så bra for helsa når man prøver å komme til det høyeste nivået. Det er nok ingen type sport med styrke og utholdenhet på høyt nivå som alltid er like bra for helsa, men jeg gjør det så helselig jeg kan.

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Jeg regner med du er veldig nøye med maten så hvordan ser ditt kosthold ut og teller du kalorier?

Jeg spiser veldig variert mat, men alt er laget fra bunnen av. Fisk, egg, kylling, kjøtt, frukt/bær, grønnsaker, havregryn og potet/pasta/ris. Men akkurat nå så stoler jeg på øynene og vet hva jeg skal føle av metthet for og ikke bli feit. Det med å klare å beherske seg å kjenne på kroppen når det er nok, den gaven tror jeg kommer etter mange år på diett. For etter noen år så vet man hva man skal kjenne av kroppens signaler for å være mest mulig anabolsk. En «lean» kropp brenner mer fett også, men når det er konkurranse tid så skal hver minste lille kalori overvåkes nøye på vekta, det er ikke et ris korn som unnslipper me

g da.

Resten av året ser jo veldig usikkert ut iht konkurranser så når tenker du at det blir neste gang?

Jeg satser på at det stabiliserer seg litt rundt om i verden etter hvert og håper på å stille igjen til våren 2021.

Har du et langsiktig mål?

Det har jeg jo. Men det holder jeg i grunn for meg selv Man burde holde sine største drømmer for seg selv og bare gå etter målet og gjøre drømmen om til realitet. Ikke bare snakke hele tiden om hvor flink man er for «talk is cheap» Jeg er så sikker på at når man oppnår sitt store mål, vil følelsen være så sterk at ikke noe kan komme i nærheten av den euforiske følelsen av stoltheten man vil føle når man har oppnådd noe man har jobbet hardt for i lang tid. Jeg håper og tror at hodet da vil klare å slappe av litt mer. At man kan puste litt roligere uten å måtte bevise så mye mer for seg selv. Jeg vet selvfølgelig også at den følelsen har blitt undergangen for mange. At egoet tar over og styrer de inn på feil sti. Man er ikke på noen som helst måte bedre enn andre folk bare fordi man er veltrent. Man kommer lengre i livet ved å være ydmyk. For det vakreste et menneske har er på innsiden.

 

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Hardcore bryst trening med Marius Osmundsen

Har du fått med deg vår populære podcast med Andreas og Jon som også er på Spotify?

Del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Epost

Del:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email