Hvor viktig er kalorier?

Hva er en kalori

Helt konkret er 1 Kcal den mengden energi som skal til for å varme opp 1 liter vann 1 grad. Hvis vi i et fritt miljø bryter ned de kjemiske bindingene i enten fett, karbohydrater eller protein, vil dette generere varme. 1 gram fett gir 9 kalorier, 1 gram karbohydrat gir 4, og 1 gram protein 4 kalorier.

Det vi si at 1 gram fett kan varme opp 1 liter vann 9 grader, mens protein og karbohydrater kun klarer 4 grader.

Kroppens brennstoff

Din og min kropp bruker ikke kalorier som brennstoff, men noe vi kaller ATP. Årsaken til at vi måler fett, karbo og protein i kalorier, er fordi det er det beste vi har kommet opp med. Det er ikke presist, men gir en god indikasjon på hvor mye energi/ATP vi får ut av maten vi tar inn.

Når kroppen omdanner fett, karbo og protein til ATP i cellene, skjer dette i et lukket miljø og skaper ikke varme som i et åpent miljø. For hadde det skapt varme vill vi ha fryst i hjel ved for lite mat, kokt ved for mye.

Hvor mye energi vi får av de ulike makroene er komplisert å regne ut, og det er ikke mulig å si presist hvor mye ATP du får av en cheeseburger selv om vi vet nøyaktig hva makroene er. Men vi vet sånn cirka.

De vanligste diettene

Energi balanse

I denne typen handler alt om mindre inn enn ut. Dietten har som mål å sette deg i et kaloriunderskudd, og som tilhengerne påstår; det er ren matematikk.

BMP – bare makroene passer

Denne dietten dreier seg om å ha det rette forholdet mellom fett, karbo og protein. Når man spiser, hva type mat man spiser er underordnet. Så lenge makroene stemmer er alt bra, og om du spiser is eller ris går på det samme.

AM – anti makro

I denne gruppen er det flere veier til mål. Her er det en type makro som er synderen, og som skal kuttes ut i dietten. Man har keto dietter med ned til null karb, høy protein og fett, torsk og brokkoli dietten med null fett og litt karb, lav fett dietter etc. Det eneste jeg ikke kan finne er null protein dietten, men det kan jo hende den kommer?

MT – makro timing

I denne dietten handler det om hva du spiser, og når. Karb skal tas inn på morgenen, fett og protein på kvelden.

Clean eating

Her er det om å gjøre å spise «ren mat» altså som den er å finne i naturen. Makroer og annet er ikke interessant, men spiser du som da vi ennå levde i huler og grotter vil du til slutt bli i form.

Sult

Mange på diett har opplevd sult og at man kjenner seg tom. For å si det sånn, det er ikke bra, men et tegn på under-spising. Når kroppen mangler glycogen, kroppens brennstoff, vil nivåene av stresshormoner øke, noe som vil senke metabolismen.

Fettforbrenningen stopper opp, du kjenner deg svakere og lite motivert, og kroppens behov for mat har sunket. Hvis du svarer med å gå ned 300 kalorier til så er det som å spille poker med kroppen. Den ser deg, og senker metabolismen tilsvarende.

Igjen svarer du med å gå ned på kaloriinntaket, kroppen ser deg igjen, og til slutt stopper det opp. Veggen kommer fort og hardt, og det vil ta tid å hente seg inn igjen.

Mikro næring

Hvis kroppen mangler vitaminer og mineraler, skapes en underbalanse i kroppen der viktige prosesser vil stoppe opp, andre prosesser vil ikke bli slått av. Da kan du ende opp i en situasjon der du er i underskudd på kalorier, men allikevel legger på deg fett.

Med tilgjengeligheten på tilskudd er det rett og slet latskap å være i underbalanse på vitaminer og mineraler. Vær nøye med å ta kosttilskuddene dine, og spis mat med høy kvalitet med bra innhold av makro og mikro næringsstoffer.

Høy og lavdag

Mange coacher anbefaler høy og lavdager for å akselerere fettforbrenningen, men dette krever en kunnskap de fleste ikke har. Du risikerer at kroppen går i heng, med fysiske og psykiske issues som en følge.

Finn heller det kosthold og nivå av matinntak som gir deg en «slow and steady» fettreduksjon, og ta den tid det trenger.

Les artikkelen «planlagt fettforbrenning» som forteller mer om hvordan du via styring av blodsukkernivået kan planlegge daglige faser med fettforbrenning.

Lytt til kroppens signaler

Lær deg å lytte til kroppen. Hvis kroppen lider så spiser du altfor lite. Ingen kan sulte seg i form, men du skal kjenne deg opplagt og vel under en diett. Unntaket er de to siste ukene før en fitness konkurranse, men kun da.

Får du cravings på søtt, salt eller annet, er det igjen kroppen som sier ifra om en mangel. Da har du over tid neglisjert kroppen signaler, og du må snaret mulig ta grep.

Kroppen – din fasit

Det er 2 veier til mål. Det ene er å veie og telle kalorier, det andre er å lytte til kroppens signaler. Den siste er hundre prosent presis, men krever en del kunnskap samt selvdisiplin. Mitt forslag er en kombinasjon av de to, der du teller kalorier OG lytter til kroppen. Men husk å gi kroppen rett over kaloriene, og å gi kroppens signaler mest verdi når du skal endre dietten opp eller ned.

Konklusjon

Kroppen har alltid rett, og en diett kan være mer ødeleggende enn til hjelp om den overstyrer hva kroppen sier. Det handler ikke om å spise mindre, men å spise riktig og til rett tid. Det er så komplekst at de fleste av oss ikke er i nærheten av å få dette hundre prosent riktig, men kroppen kan det til fingerspissene.

Om vi bare lærte oss å tolke signalene rett ville alle ha kommet i form, og det uten en eneste diett.

Kristiansanderen Thor Ivar Hornnes – muskelprofessoren – har vært i bransjen mer eller mindre sammenhengende siden han startet opp ”Thor Ivars gym” i Kirkegata i 1982 – et av Kristiansands aller første treningssentre. I 1989 ble han norgesmester i tungvektsklassen, og gjentok bragden som veteran i pluss seksti i 2021. I 2022 vant han bronse i Mr. Universe, og tok med det steget helt opp i verdenseliten.

Muskelprofessoren står bak flere treningskjeder som Shapes, Trimeriet og Instinct, og selger utendørsapparater fra blant annet Omnigym og Tufteparken samt inneapparater fra Freemotion, Atlantis og Function Line. Siste konsept hos seriegründeren er Anatomic Fitness, norskproduserte treningsmaskiner der anatomi og biomekanikk ligger til grunn for design og funksjon. Her kan du lese alle artiklene skrevet av Muskelprofessoren.

Del:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Epost
NYHETSBREV

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter