Nina Simonsen – fra treningsforakt til fitnessutøver

Jeg er ei veldig ambisiøs dame som brenner veldig for trening og ikke minst fitness.

  • Navn: Nina Simonsen
  • Alder: 26 år
  • Høyde: 158 cm
  • Vekt On/Off: 47 / 55 kg
  • Bosted: Vormstad, Orkland kommune
  • Yrke: Akkurat sluttet som prosessoperatør og startet i 80% stilling hos Sport Outlet. Dette i håp om å få mere tid til coaching som jeg driver med på deltid. Drømmen er å kunne drive med trening og coaching på heltid etter hvert.
  • Klubb: Kaliber FKK
  • Meritter: 4.plass NM 2020
  • Instagram: @foxyfitofficial
  • Sponsor: ingen

Du kan vel starte med å fortelle litt om deg selv?

Jeg er ei livlig jente fra trøndelag som er født og oppvokst på bygda. Tar ikke meg selv så høytidlig, er veldig spontan, men samtidig veldig jordnær. Jeg er forlovet med min kjæreste og samboer, Kimmi, som jeg også coacher. Han debuterer i mens physique nå til høsten.

Hvor lenge har du trent og var det noen spesiell grunn til at du begynte med nettopp styrketrening?

Jeg likte aldri trening da jeg var barn/tenåring for det skulle alltid være en slags form for kondisjonstrening. Det var enten løping, sykling, ballsport eller gruppetimer med høy puls. Dette var alt jeg assosierte trening med, og jeg klarte bare aldri å bli glad i noe av det.

Det var ikke før jeg begynte på folkehøgskole i 2014 at jeg ble introdusert for styrketrening, da vi hadde styrkerom i kjelleren på skolen. Jeg begynte sånn smått å interessere meg for styrketrening det året jeg gikk der, og da skoleåret var over bestemte jeg meg for at jeg ønsket å lære mere. Høsten 2015 reiste jeg til Bali med GoStudy hvor jeg studerte PT et halvt år under Nord universitet, eller høgskolen i Nesna som det het den gang. Det var der jeg virkelig ble hekta på styrketrening, og nå har trening blitt en del av hverdagen min.

Når kom lysten å ville bli med å konkurrere og hvorfor bikinifitness?

Dette var egentlig veldig tilfeldig. Jeg visste ikke mye bikinifitness da jeg bestemte meg for å stille, og hadde vel egentlig ikke hørt så mye om fitnesskonkurranser i heletatt. Første gang jeg stilte var i 2018 med Team Lewel. Siriana, ei dame jeg kjente fra hjemplassen min, jobbet i Team Lewel på dette tidspunktet og hadde delt en påmeldingslink hvor man kunne melde seg på et såkalt online bikinifitness-uttak. Jeg sendte inn en søknad bare for gøy siden jeg kjente Siriana fra før, og en liten stund etterpå fikk jeg en mail om at de gjerne ville ha meg med på teamet. Jeg så på dette som en utfordring og kunne jo ikke backe ut da, så jeg kjørte løpet ut og debuterte i bikini høsten 2018, noe som var en utrolig gøy.

Photo by: Jon Klasbu (www.klasbu.no)

Hva føler du selv var de største forbedringene du gjorde fra din debut i Gardermoen Open 2018 og frem til din siste konkurranse som var NM ifjor, og da tenker jeg både fysikk og presentasjon?

Jeg kom aldri skikkelig i form i 2018, pga at jeg ble syk i slutten av oppkjøringen min. Så jeg klarte å få fettprosenten mye lavere til NM 2020 kontra 2018. I tillegg har jeg jo fått bygd litt mere muskler, så formen ble generelt mye bedre nå sist gang. I presentasjonen ser jeg tydelig forbedring i poseringene mine, da spesielt frontpose. Den har uten tvil blitt mye bedre med årene.

Blir du coachet både on og offseason?

Da jeg meldte meg inn i Kaliber FKK  i 2019 hadde Gunnar Strand Jacobsen som coach i 1,5 års tid. Da coachet han meg fullt onseason og delvis offseason. Nå har han sluttet, eller iallefall tatt seg pause fra å coache konkurranseutøvere, så det siste halvåret har jeg bare coachet meg selv. Jeg prater fortsatt litt med han en gang iblant, så jeg håper å kunne bruke han som coach neste gang jeg skal stille også 🙂

Hvordan ser ditt treningsopplegg ut?

Hverdagen min har vært sykt travel de siste månedene, så jeg har ikke hatt like god tid til trening som før, men jeg skviser inn 4 økter i uka. Akkurat nå kjører jeg upper/lower 2 ganger i uken, og så slenger jeg inn en fullkroppsøkt i slutten av uka om jeg ser jeg har tid til en femte økt.

Er det noen spesiell muskelgruppe som du vil forbedre og som får ekstra fokus fremover?

Rygg har vært i fokus det siste halvåret. Nå har jeg begynt å fokusere litt mere på quads itillegg. Dette er noe jeg ønsker å få forbedret til neste gang jeg skal stille.

Hvordan ser ditt kosthold ut?

Jeg passer på å få i meg nok proteiner, og passer på kaloriinntaket til en viss grad, men ellers spiser jeg ganske fritt. En vanlig dag for meg kan for eksempel være:

  • Frokost: 2 polarbrød med ost og skinke og et glass fettfri sjokomelk.
  • Lunsj: 2 brødskiver med mager salami og en skyr
  • Snack: proteinbar eller proteinpudding og et eple
  • Middag: Magert kjøtt eller laks med ris, pasta eller potet + litt saus og grønnsaker.
  • Kvelds: Mager vaniljekesam og frukt + 100-200 frikalorier til hva enn jeg har lyst på.

Noen store forskjeller offseason vs onseason?

Den største forskjellen er vel at om jeg blir invitert til et bursdagsselskap eller lignende, så kan jeg faktisk spise et kakestykke og trenger ikke bare sitte der å se på at alle andre koser seg, hehe. Og så er jeg generelt ikke like nazi på oppveiing av mat offseason. Blir det 55g havregryn istedet for 50g, so be it. Det er godt å bare kunne bruke øyemål på enkelte ting også.

Har du satt deg noen spesielle mål og når skal du konkurrere igjen?

Akkurat nå coacher jeg 2 utøvere som skal stille til høsten, og velger derfor å legge alt fokuset på dem. Men jeg har veldig lyst til å stille snart igjen så fort jeg blir passe fornøyd med ryggen min. Kanskje neste år, eller iallfall året etter. Jeg gleder meg veldig til neste gang jeg skal på scenen.

Noe du har lyst å nevne helt til slutt?

For spesielt interesserte så ligger vlog-serien «Veien til NM2020» ute på youtubekanalen min. Der kan man få et lite innblikk i hverdagen til en bikinifitness-utøver.

Så må jeg til slutt få sagt at dere i iform er en skikkelig kul gjeng, og det er utrolig inspirerende å følge dere. Dere legger alltid ut så mye motiverende på instagram og ikke minst podcasten deres. Håper dere er like spent på høstens konkurranser som jeg er, og jeg gleder meg til å se dere der.

Del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Epost

Del:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
NYHETSBREV

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter